Enskedespel 2024, ensemblesida

Här kan du läsa om vad som gäller för medverkan i kommande Enskedespel 2024 som (förhoppningsvis, om alla avtal går i lås) blir HÄXTÄVLINGEN av Eva Ibbotson och har premiär 31 augusti. Sidan uppdateras kontinuerligt.

HÄR ANMÄLER DU DIG TILL ENSEBLEN OCH ARBETSGRUPPER!

OBS! Det här är en annan anmälan än den som många av er redan gjort till teatergrupperna!

Vill du vara med? Än är det inte försent!

Vi repeterar mån, tis, ons, tors och vissa söndagar. När du anmäler dig till ensemblen kan du ange när det passar dig bäst att repetera.

Mejla Johanna Huss, regissör, om du vill anmäla dig eller kom direkt till en repetition.

Just nu träffas vi följande tider tom vecka 17:

Måndagar (Triangelkyrkans källarlokal, Stockholmsvägen 18, ingång från höger ner för trappan)

17.30-18.30 åk 1-2

18.30-20.00 åk 3-5

Tisdagar (OBS! Tisdagsgrupperna håller till i Nya Rågsveds Folkets Hus)

17.30-19.00 åk 7-åk 1 gymnasiet

19.00-20.30 åk 2 gymnasiet-vuxna

Onsdagar (Triangelkyrkans källarlokal)

18.00-20.00 För dig som vill ha en större roll eller är ”ny” och går i åk 7-vuxna.

Torsdagar (Triangelkyrkans källarlokal)

17.00-18.00 åk 3-4

18.00-19.30 åk 5-6

Onsdagen den 17 april har vi en träff i Triangelkyrkans källarlokal för dig som går i åk 7-vuxna. Då är du som är ny, eller inte varit med på repetitionerna tidigare men är sugen på att vara med, välkommen och även alla ni som vill ha lite större uppgifter i föreställningen, allt för att vi ska kunna börja göra rollgrupper. Tiden är 18.00-20.00.

Workshop och informationsmöte söndagen den 28 april i Nya Rågsveds Folkets Hus. (Tiderna kan komma att uppdateras)

17.00-17.30 Informationsmöte VIKTIGT att alla medverkande under 18 år har en vuxen med på detta möte!

17.30-18.45 Rep/workshop för SAMTLIGA MEDVERKANDE

18.45-20.00 Rep/workshop för alla från åk 7 – vuxna.

Fakta inför medverkan i Enskedespelets uppsättning 2024.

Viktiga datum och planering:

Alla medverkande kommer att blir indelade i rollgrupper utifrån ålder och/eller önskemål och repschemat planeras efter det Repetitionerna kommer att hållas på måndagar, tisdagar onsdagar och torsdagar beroende på vad/vilken rollgrupp/scener du är med i..

Det blir workshops/storrep ett par söndagar under våren: 28 april, 5 och 26 maj, 2 juni samt vissa tider 6-9 juni).  Vi håller då i huvudsak till i Nya Rågsveds Folkets Hus. Ramtiderna är då 16.00-20.00.

Vi satsar på att kunna göra ett genomdrag av hela föreställningen inför sommaruppehållet som ligger från skolavslutningen till och med den 9 augusti.

Tältresning 9 augusti. (behövs en mindre styrka som hjälper till, inte så många barn eftersom det är mycket säkerhet att tänka på.

Intensiv repetitionsperiod 10 augusti-30 augusti. Tänk två eftermiddagar/kvällar i veckan samt något helgrep, sista veckan före premiär är det rep i princip varje kväll eftersom vi har genomdrag och även genrep fredagen den 30 augusti med mask och kostym.

Det kan verka övermäktigt detta men vi VET att folk både jobbar, har ett privatliv, studerar eller har andra åtaganden och försöker så klart att göra en planering utifrån att det ska vara möjligt för ALLA (som vill) att vara med! Så bli inte avskräckt om du inte kan varenda datum, med lite framförhållning går det mesta att lösa! (detta gäller framförallt tonåringar och vuxna)

From den 10 aug börjar även bygge av backstageområde mm. Arbetsgrupper drar igång på allvar.

Skolan börjar den 19 augusti men en böra kunna vara med och repa från den 10 augusti för att medverka. Eventuella undantag kan göras för vissa tonåringar/vuxna om det kniper, detta måste vi dock planera för tillsammans! Repetitionerna kommer att ligga på eftermiddagar och kvällar samt under dagtid lördagar och söndagar.

Vi försöker att se till att det blir ett schema som fungerar så bra som möjligt för alla så de medverkande kommer inte att repetera varenda dag, vilket ju kan vara bra att veta.

Premiär 31 augusti. Sista föreställningen 28 september.

Biljettsläpp i maj och föreställningen blir ca 2, 20 inkl paus.

Vi spelar ca 17-20 föreställningar under september och brukar dra en publik på ca 6000 personer under en spelperiod. För planerade datum se längst ner på sidan.

Barn i åk 1-3 ingår i barnlag och spelar varannan föreställning.

OBS! Vi har sökt pengar från bland annat Regionen och Kulturrådet mfl och hoppas så klart på positiva beslut därifrån. (Vi har fått 300.000 kr från Sthlms Stad!) Övriga beslut kommer att meddelas först under slutet av april/maj så håll tummarna för att allt går vägen, annars får vi hjälpas åt att komma på smarta lösningar för att få ihop ekonomin. Ett Enskedespel kostar ca 2.500 000 att omsätta och även om vi spelar in en väldigt stor summa (i jämförelse med många andra teatrar) så är vi beroende av hjälp med finansieringen, så HÅLL TUMMARNA!

TÄLTVAKT:

Tältet vaktas enligt schema dygnet runt från resning till avveckling. Alla hjälps åt och alla medverkande behöver ta ett par vaktpass/familj/medverkande (är man ensamstående så löser vi det)

ARBETSGRUPPER:

Alla över 15 år behöver ingå i en arbetsgrupp. För dig under 18 år ska en vuxen vara med och hjälpa till i en arbetsgrupp. Se mer detaljerad info nedan.

Kostymgruppen: börjar jobba under maj månad och sedan intensivt från den 9 augusti fram till premiär. För att vara med i kostymgruppen behöver du främst ha ett intresse men du behöver inte vara ”skräddare”. Det finns en massa olika arbetsuppgifter i allt från att organisera kostymerna och sy enklare grejer till att patinera grejer, måla skor mm som inte kräver mer än ett sunt förnuft;)

Maskgruppen: Jobbar främst inför premiären i augusti samt under spelperioden. Du behöver bara vara intresserad och kunna vara med under den senare repperioden samt under spelperioden. (Vi gör ett schema så du behöver inte vara på plats varenda föreställning.)

Scenografi/bygg-gruppen: Jobbar främst från tältresningen den 9 augusti och de följande två veckorna. Du behöver inte vara utbildad ”snickare” för att vara med här men kanske inte ha ”tummen mitt i handen” så att säga.

Trakteringsgruppen: Jobbar med planering, letar spons mm under april/maj/juni samt augusti. Sen ansvarar trakteringsgruppen (med backning av andra ensembleföräldrar) för pausservering och försäljning under spelperioden.

Informationsgruppen: Planering av marknadsföring, sälja annonser mm under april/maj. Marknadsföring i samband med biljettsläpp och sen under augusti inför premiär. Ta fram PR-material, programblad mm. Samarbeta med dokumentationsgruppen kring marknadsföringsbilder mm. Denna grupp är kanon för dig som jobbar med grafisk formgivning eller marknadsföring på olika sätt men också bara har lite ”koll” på läget när det gäller informationsspridning.

Dokumentationsgruppen: Dokumentera under repetitionsperioden, planera dokumentation av föreställningen. Samarbeta med informationsgruppen ang program och marknadsföringsbilder. Jobbar under rep och spelperiod. Den här gruppen är utmärkt för dig som jobbar med journalistik, film, foto, radio mm. Det blir var ni gör det till men denna grupp är sjukt viktig för föreningens fortlevnad.

Spons-gruppen: Jobba med övergripande ”sponsorjakt” och utformning av olika ”paket”. Sammanställa samtliga sponsorer till programblad mm. Mest arbete under april/maj/juni samt inför premiären under augusti. Den här gruppen ska du som känner dig sugen på nätverkande, lite tjatande och är en smula uppfinningsrik, vara med i!

Barnansvariga:

Alla som har barn i åk 1-6 behöver hjälpa till som barnansvariga vissa repetitioner och under föreställningarna enligt ett schema som vi gör upp tillsammans, allt för att barnen ska kunna bli sedda, få stöttning få en så bra upplevelse som möjligt.

Medlemsskap och deltagaravgift:

Alla medverkande ska vara medlemmar i föreningen och vi tar också ut en spel-/deltagaravgift för att täcka en liten del av kostnaderna. Avgiften motsvara ungefär en deltagaravgift för ordinarie grupper, dvs mellan ca 1000-1500 kr beroende på ålder. Det är dock viktigt för oss att alla som vill ska kunna vara med, så har man svårt med avgifter så kontakta oss så löser vid det.

Deltagande/engagemang:

Du kan välja att vara med mycket eller lite men det är viktigt att du försöker komma när det är repetition. Vi jobbar oftast i mindre grupper men ibland också i stor grupp då vi sätter ihop de olika delarna till en helhet. Vi försöker göra ett schema som ska funka för er alla men det är svårt att ha andra aktiviteter under augusti/september då vi jobbar intensivt under den perioden. This is once in a life-time så det är verkligen värt att satsa den här tiden på ett unikt och storslaget projekt!

Om du har lite tid men ändå vill vara med ”lite på ett hörn” så kan du med fördel anmäla dig till Folkensemblen. Då gör det inte så mycket om du inte kan vara med alla föreställningar tillexempel, dvs inget står och faller med dig utan du är med mest i bakgrunden i de stora masscenerna.

Facebook-grupp för snabb kommunikation:

Här finns en Facebook-grupp för alla i ensemblen och anhöriga/föräldrar och andra som behöver ha koll.

Planerade föreställningsdatum:

Vardagar kl 19, helgdagar kl 16.

31 augusti, 1, 2, 4, 6, 7 ,8, 9, 11, 13, 14, 15, 16, 18 (ev extra fst), 20, 21, 22, 23 (ev extra fst), 25 (ev extra fst), 27, 28 september.

Om du har frågor kring i princip vad som helst kring uppsättningen kan du kontakta Johanna Huss, regissör och projektansvarig.

Häxtävlingen 17 april

Information om föreställningen

Spelår: 2024